Cari Hotel Percutian Murah DiSeluruh Dunia Disini

Wednesday, May 16, 2012

"Manis jgn terus diTelan, Pahit jgn terus diBuang"

Maksud diSebalik peribahasa atas.
"Apa yg baik atu jgn mudah sekali kitani terima & apa yg nda baik, jgn mudah sekali kitani tolak."


Satu pengajaran dlm kehidupan kitani ani,
kitani nda kan selalu berjumpa org/perkara yg baik2 saja. Kalau kitani diDuga dgn perkara yg nda baik oleh sesuatu/seseorang...terima, fikirkan & berharap lah satu kebaikkan dari apa yg diHadapi. 
Ayat biasanya, sentiasa ada hikmah diSebaliknya tu =) insyaAllah


Aku baru hidup lebih 2 dekad, dunia ani sudah lebih 2 alaf. 
Macam2 sudah ada sebelom aku hidup, brapa byk jenis masalah & jenis manusia wujud.
Memang aku akui, aku kadang terlalu naif utk hadapi sesuatu.
Tapi peduli apa yg lain kata, i carry myself seSelesanya aku bawa diri aku kan.
Kitani hanya akan berubah kepada yg lebih baik mengikut keadaan & perspektif diri.


Tapi satu hal ani aku nda tahan.
Meluat ey meliat org2 dua-muka ani, usul baik-alim tapi perangai sama jua jenis nda baik atu. Tau plg nda baik berprasangka buruk arah org, tapi atu realitinya & kebenaran tepapar diMata sendiri. Menegur menyindir nda berpada-pada, nda sesuai dengan tempat. Kasihan org2 yg diSindir & diTegur atu. Aku yg bukan baik2 ani pun kadang terkedu nda berkata bah dengan apa yg diBuat.


Apapun,
mana yang baik kitani jadikan teladan dan panduan hidup...
yang buruk atu jadikan sempadan dalam melakukan perkara.


Lebih baik diam, menerima dan memahami daripada lebih-cakap tapi bertindak bodoh. Nda ja...?
oh! Kadang2 jua cakap nda serupa bikin. Tegur ini itu, tapi sendiri pun buat jua...apa hal tu beb!



Sekadar luahan rasa yang terpaksa aku kiaskan dengan bahasa.
Sesuai untuk bacaan umum biskita.
Aku pasti biskita pun pernah terjumpa jenis mcm ani kan.

No comments:

Post a Comment